De gevallen engel

DE GEVALLEN ENGEL 



De Gevallen Engel symboliseert het gebrek aan eigenliefde. We willen teveel het concept van de ander zijn. Hierdoor verliezen we verbinding met onszelf. We relateren niet met het hart, maar met ons ego. Bijgevolg stroomt onze energie niet vrijuit, omdat deze haar oorsprong vindt in angst en niet in een onbegrensd geven.

Bij Sjamanisme kan je zielsdelen - die je mede door trauma bent verloren – terughalen via trancereizen, onder de noemer soul retrieval. Persoonlijk verlies van geliefden haalde de kunstenaar uit balans. Ze ging op verschillende plaatsen op research om dit evenwicht te herstellen. Daarvoor maakte ze een reis in het onderbewuste en kwam terug met haar verloren gewaande delen, zodat haar levensenergie terug kon stromen. De kunstenaar kon opnieuw stappen in haar vol potentieel leven. Het kunstwerk De Gevallen Engel is een verzameling van haar hervonden antwoorden.

Wat zien we? Een boomstam met een holte en twee benen. De paardenschedel fungeert als vleugels. Daarop prijkt een rood glazen hart. Lees: een mengeling van een mensen- en paardenhart. De sound versterkt het beeld. Een totaalinstallatie als een totaalervaring. 

Het concept is uitgevoerd door kunstenaars die met hun vaardigheden De Smet’s ideeën vorm konden geven. Voor het rode glazen hart beriep de kunstenaar zich op de ambacht van Frederik Rombach en Roel Stels. Audio is gecomponeerd door Sophie Colzolaio. 

Veerle De Smet ging voor haar werk en leven, bij verschillende sjamanen op bezoek. Ze volgde een opleiding bij Simone Weber, Griet Heylen en Roel Crabbe. 

 

Hilde Van Canneyt, Belgische coördinator Sculpture Network